חיפוש באתר

ועדה פיזית

סיכום הועדה לתכנון פיזי מתאריך 7.2.21 בנושא תוכנית המתאר 16,000- בזום

 

סיכום הועדה לתכנון פיזי מתאריך 7.2.21 בנושא תוכנית המתאר 16,000- בזום
ניתן לצפות בועדה בלינק : https://www.youtube.com/watch?v=LvQgaCNvahc

 

נוכחים: דני טאובר- יו"ר הועדה, מיכאל לובלינג, נגה לבציון נדן- יו"ר המינהל, אלישבע רגבי, דרור פייטלסון, ערן רזין, ניצה ספיר, יהודה גודמן, ניצה ספיר, מתן כתריאל, אריאלה קורנפלד- מתכננת שכונתית, גלי טייג ברין- עובדת קהילתית
נעמי אנג'ל, לורה וורטון ותושבים אורחים.

בדיון מתן כתריאל הציג את היררכית התוכניות השונות, וכחומר עבודה התייחסנו לטבלה עדיפויות שדני הכין (מצ"ב בהמשך הקובץ) נעמי אנג'ל ייעצה על בסיס נסיונה ואלישבע רגבי הביאה את סיכום פגישתם עם עו"ד גרוס.


הוועדה הפיזית החליטה על כיוון הפעולה הבא בנושא תכנית 16000:

1.      אמנם הוועדה המקומית לתכנון ובניה ממליצה לוועדה המחוזית לתכנון ובניה להפוך את 16000 לתכנית אב, אך השכונה סבורה שזה מהלך שמסכן את השכונה משום שתכנית אב אינה תכנית סטטוטורית.

2.      הוועדה הפיזית ממליצה ליצור לחץ חזק על העירייה ועל הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בכדי שלא להפוך את תכנית 16000 לתכנית אב אלא ל-"תכנית מתאר כוללנית".

3.      נציגות השכונה בהחלט תסכים להתגמש בנושאים אלה או אחרים הקשורים לתכנית כדי לעשות את המהלך במהירות וביעילות, בניגוד לתקופה הקודמת.

4.      אמנם "תכנית מתאר כוללנית" לאיזור בגודל של שכונה אינה הפורמט הנפוץ, אבל היא ניתנת לביצוע, גם מבחינה חוקית. היא כדאית במקרה הזה משום שהיא תביא להסכמה מאד רחבה של השכונה עם הרשויות. יש בכך יתרון ציבורי גדול.

5.   הנושא יועלה בפני ההנהלה בישיבה הקרובה, אבל אנחנו צריכים להתחיל ליצור לחץ על העירייה באופן מיידי: פניה באופן דחוף ויזום על ידנו בפני מהנדס העיר וראש העיר על מנת שגם עיריית ירושלים על כל מחלקותיה ואגפיה תראה בכך מטרה אפשרית וכדאית.

 

 רשם: דני טאובר

 

 

 

 

טבלה על האפשרויות השונות ביחס לסטטוס תוכנית המתאר -כתב : דני טאובר

 

 

תיאור האפשרות

המשמעות של האפשרות

הדרך לממש אותה

1.

ביטול 16000 מבלי שתהייה אלטרנטיבה לתכנית.. הדבר יכול להתבצע ע"י מריחת זמן והתמסמסות התכנית

זו האפשרות הגרועה ביותר מבחינת השכונה כי היא תאפשר לכל יזם לבקש (וכנראה גם לקבל) כל בקשה שירצה

זו האפשרות הקלה ביותר לביצוע. כל מה שהרשויות צריכות לעשות זה להמשיך את הדיונים עד אינסוף, ובמקביל לקדם תכניות שסותרות את 16000 . מקנן בי ובאנשים נוספים החשש שזו האפשרות אשר העירייה מקדמת, במודע או שלא במודע.

2.

הפיכת 16000 לתכנית אב

לכאורה, תכנית אב המוסכמת ע"י הוועדה המחוזית והוועדה המקומית יכולה לשמר את השכונה. הבעיה מתעוררת כאשר הוועדה המחוזית או המקומית מחליטה לזנוח אותה.

אמנם שמענו שהוועדה המחוזית הנוכחית תשתדל לאמץ אותה, אבל אנחנו מכירים מחוזות אחרים שבהם לאחר כ- 10 שנים, הוועדות החליטו לזנוח אותה.

הייתרון היחיד של אופציה זו הוא בכך שמתוקף התכנית לא ניתן לבקשלהטיל היטלי השבחה.

זו ההמלצה של הוועדה המחוזית.

העירייה לא מעוניינת להשקיע משאבים נוספים בתכנית ולפיכך זו החלטתה.

אנחנו מתרשמים שאגף התכנון החליט ללכת לכוון זה גם משום ששכונת בית הכרם מצטיירת כשכונת מתנגדים סדרתית.

3.

הפיכת 16000 לתכנית מתאר מקומית

קיימת הגדרה שכזו, אבל רשויות התכנון כמעט ולא עובדות עם הגדרה זו.

זוהי תכנית סטטוטורית.

חוסר הניסיון שבה במחוז ירושלים גורם לכך שקשה להגדיר את היתרונות והחסרונות שבפיתרון זה.

במערכת היחסים המקצועית בין הוועדה המקומית והוועדה המחוזית, אין שימוש בתכנית סטטוטורית זו. לפיכך כלל לא ברור כיצד ניתן לשכנע את הוועדות ללכת לכוון שכזה.

4.

קבלת 16000 כתכנית מתאר מפורטת, ללא תיקונים והשלמות

יש נושאים אשר אם לא יטפלו בהם אז עלול להיגרם נזק לשכונה. למשל: עצים.

לעומת זאת, אם לא יתבצעו בתכנית שינויים אז גם לא יתבצעו שינויים לרעה בתכנית.

במקרה שכזה המנהל הקהילתי צריך לוותר, ולקוות שגם יתר התושבים יוותרו על דרישותיהם על מנת לקבל יציבות.

כל אחד צריך להחליט אם הוא מוכן לשלם את המחיר הנדרש על מנת לקבל את היציבות שהפיתרון הזה מעניק..

5.

השלמת 16000 כתכנית מתאר מפורטת, עם תיקונים

יש חילוקי דעות מאד גדולים מה הם התיקונים הנדרשים. העירייה דורשת הגדלה משמעותית של הבינוי. יש תושבים הדורשים הקטנה משמעותית של הבינוי.

על מנת לבצע את האפשרות הזו, העירייה צריכה להשקיע אמצעים כדי לתקן את התכנית. כנראה שהעירייה לא מעוניינת בכך.

יש חשש שהדבר נובע מכך שהשכונה מצטיירת בפני העירייה כשכונת מתנגדים סדרתית.

6.

הפיכת 16000 לתכנית מתאר כוללנית

לכאורה, זו האפשרות הטובה ביותר, משום שהיא סטטוטורית, ולפיכך מונעת בינוי מוגבר, אבל גם אינה מפורטת, ולפיכך אינה גוזרת היטלי השבחה.

ע"פ השימוש במערכת מושגי התיכנון במדינה, תכנית מתאר כוללנית מיועדת לתאר יישוב שלם ולא שכונה בודדת.

אמנם היא כנראה עומדת בדרישות החוק, אבל קיימת בעייה תקדימית לאלץ את רשויות התכנון להשתמש בה לתיאור שכונה. מידת המאמץ על השכונה לשכנע את הרשויות להסכים לכך היא עצומה, וכן כלל לא בטוח שזה יצליח.

 

 

 

 

 

 

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות